dinsdag 28 januari 2014

De winterjas

Het voorbije weekend trokken we naar het vennenbos in Nederland, waar we een paar fijne dagen in een mooie omgeving hebben gehad.


Maar tijdens dat weekendje weg, viel mij ineens op dat Hanne haar winterjas eigenlijk toch wel wat versleten is.  Er moest dringend een nieuwe komen, gekocht of zelf gemaakt?

Zelf gemaakt dus ... en met een deadline want wie begint er nu eind januari nog aan een winterjas?
Gelukkig was ik nog enkele dagen thuis en mijn man had ik al gewaarschuwd dat er niets extra's in het huishouden zou gebeuren. 

Op maandagvoormiddag het patroon van de trenchcoat, uit de ottobre 1/2013, aangepast en uitgeknipt.  Tegen de middag naar Ki&Ko gereden en gepaste stofjes, knoopjes en garen gekocht.  En bij thuiskomst direct de stofjes gewassen en laten drogen.

Voor de buitenstof heb ik wol gebruikt, voor de voering een katoentje waar ik fleece aan vast genaaid heb.  De uitleg in de ottobre was niet zo heel duidelijk dus heb ik mijn eigen ding gedaan.
Wat een werk waarbij het tornmesje mijn beste vriend was!
En spijtig genoeg was mijn man werken en moest ik echt wel zelf tornen.  Want ja ik ben zo'n vrouw die zo'n vervelend werkje doorschuift naar haar lang-uit-in-de-zetel-liggende-man en gelukkig voor mij ben ik getrouwd met zo'n man die dat dan ook doet (met een zucht weliswaar maar hij doet het hé)

De jas werd nachtwerk en vandaag heb ik nog de zoom gedaan, de knoopsgaten gemaakt en de knoopjes eraan gezet.  En voila hij is af ...







Er staan 2 knoopjes scheef, dat is mij pas opgevallen bij het zien van de foto's.  Dus die komen vanavond nog op de juiste plaats.

Aan de mouwen heb ik een versierseltje gemaakt, een beetje afgekeken van het prachtige jasje "Jackie".  Ik zou het patroontje direct gekocht hebben maar het gaat tot maat 140, de maat van de dochter op het moment.  En omdat je een winterjas misschien toch een maatje groter moet maken, durfde ik het patroon niet te kopen.

12 opmerkingen:

  1. Heel mooi en hier is het tornmesje ook mijn beste vriend hoor Je dochter straalt erin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke jas! En wie weet komt de winter nog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. chique , vooraleer ik da kan zijn we 2 jaar verder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw prachtig jasje! Zo te zien is Hanne er ook erg blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi! Wat veel werk he, zeker met zo'n zelf doorgestikte voering, wel slim bedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat heb je heel mooi gemaakt. Super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat heb jesnel gedaan zeg! Mooi geworden staat haar goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat heb jesnel gedaan zeg! Mooi geworden staat haar goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super mooi gemaakt , groetjes kristel ( http://het-a-project.blogspot.be/)

    BeantwoordenVerwijderen